VØ-Banen

Jernbanebroen over Gerå Å

Fotograferet 29. 2. 2004

fra den gamle hovedvej - Aalborgvej


Interessen for Vodskov - Østervraa banen stammer helt tilbage til barndommen.

Jeg var så heldig, at mine bedsteforældre havde jord op til banedæmningen.

De boede på en lille landejendom - Lisbethsminde - i Trøgdrup.

Efter banen blev nedlagt i 1950, ejede de således halvdelen af den strækning, der havde skel mod deres jord - vel omkring 300 meter. Banedæmningen var opbygget af grus, som flittigt blev anvendt rundt om på gårdene. Det gav samtidig en fantastisk legeplads. De mange grusudgravninger skabte rige muligheder for at bygge huler mm.

Samtidig var banestrækningen et eldorado af diverse frugttræer. Der var æbletræer og mirabelletræer i massevis. De mange æbleskrog og mirabellesten, der i tidens løb blev kastet ud af togets vinduer, havnede ikke forgæves i den magre jord.

Der blev fortalt mange historier om "dengang toget kørte på banen".

Hvordan der blev vinket med flag af skolebørn der skulle på udflugt. De mange heste der blev transporteret til Hjallerup Marked. Hvordan mine bedsteforældre tog toget fra Bjørnholm station og til Østervrå - her var der apotek og medicinen skulle jo hentes. På Bjørnholm station hentede man også avisen - Aalborg Amtstidende.

Bjørnholm station lå lidt udenfor Trøgdrup, midtvejs mellem Ørum by og Trøgdrup.


Indholdet omkring Vodskov Østervrå banen er ikke en fuldstændig historisk beskrivelse. De forskellige delafsnit dokumenteres udfra diverse objekter med tilknytning til banen - historisk og ikke mindst philatelistisk.


                                                                               Flemming Michael Larsen

Det lille foto viser damplokomotivet (V.Ø. nr. 23?) fotograferet på banestrækningen ved Lisbethsminde - Trøgdrup 1927.

Datidens fotoudstyr havde vanskeligt ved at stille skarpt på et kørende damplokomotiv.

Som baggrund ses Lisbethsminde - foto fra 1995.


Fakta om banen.

Vodskov - Østervraa banen åbnede den 20. maj 1924. Banen blev nedlagt den

31. marts 1950 - eksisterede således kun

i ca. 26 år.

Banen startede op med to lokomotiver fra "Henschel" (pris pr. stk. 47.165 kr) og et reserve lokomotiv ligeledes fra "Henschel".

Senere anskaffede banen to personmotorvogne fra "Scandia" i Randers.

Derudover rådede den lille privatbane over 6 personvogne, 2 bænke- og godsvogne,  6 lukkede godsvogne og 10 åbne godsvogne.



Liniebeskrivelse af den 36,5 km lange bane.

Vodskov - Skytteplantagen (trinbræt) - Uggerhaldne - Bruusholt (trinbræt 1/10 29) - Lyngdrup (trinbræt) - Frederikshvile (trinbræt 1/10. 28) - Hjallerup - Klavsholm (trinbræt 4/12. 28) - Bjørnholm - Kildedal (trinbræt omk. 1930) - Klokkerholm - Røgelhede - Kirkegaard (trinbræt 1/10. 28) - Hellum - Musted (trinbræt 1/10. 28) - Kirkholt (trinbræt) - Mylund - Vester Mylund (trinbræt 22/5. 37) - Villestrup (trinbræt) - Vejen (trinbræt 1/7. 35) - Østervraa.

Lokomotiver

Henschel

2 stk

Reserve lokomotiv

Henschel

1 stk

Personmotorvogne

Scandia

2 stk

Personvogne


6 stk

Bænke- og godsvogne


2 stk

Lukkede godsvogne


6 stk

Åbne godsvogne


10 stk